Totuuden hetki

EU:n nettojäsenmaksut teiden päällystykseen

Soitin  viime viikolla erään asfalttifirman aluepäällikölle.

Hän kertoi kustannusarvioita noin esim. Kaskii - Sulkavan Pieksänlahti tien uudelleen päällystämisestä.

Vastaavia kohteita on suomessa ehkä kymmeniä tuhansia kilometrejä.

Jo sadalla tuhannella eurolla saa  kilometriä kohden melkosen hyvää jälkeä ja siihen jo sisältyy rungon korjaustakin. Kyseinen tieosuus on myös  täällä Etelä Savossa  hyvin  yleinen ja ikävä esimerkki siitä kun osa kansallisomaisuutta annetaan hajota käsiin.

Oikeistokommunistista politiikkaa harjoittanut liikenneministeri  Merja Kyllönen kehua retosteli, kuinka saatiin pysyvä määrärahojen vähennys tienpitoon. Seuraukset näkyvät joka puolella suomea. Korjausvelka kasvaa miljardeilla.... Kaiken kukkuraksi Oikeistokommunistista tieliikennepolitiikkaa jatkanut entinen  Sveitsin kansalainen (?) !  Anne Berner toi esiin suunnitelmia tieliikenne yhtiöistä, jotka alkaisivat rahastaa tienkäytöstä satelliittivalvontaa käyttäen. Mahtava busines se olis yksityistettävän verkon omistajille, ja  valtion ehkä osaomistama yhtiö voitaisiin myydä tulevaisuudessa vaikka amerikkalaiselle sijotusrahastolle , Carunan esimerkkiä noudattaen, kuka nykyään muuten Carunan omistaa?  Ostaja ei tainnut olla amerikkalainen , mutta rahalla ei ole nettitodellisuudessa  isänmaata, miljardit vaihtavat omistajaa kuin bitit jonossa ja pikavauhtia.

Muistan hyvin kuinka Tv: ssä haastateltiin Ilmarisen pääjohtaja Timo Ritakalliota. Hän kertoi "naurussa suin",  että Ilmarinen on valmis sijoittamaan liikenneverkkoyhtiöön. Ja kuten tiedämme alhaisten korkojen aikana on eläkeyhtiöillä valtava pula hyvistä sijoituskohteista , koska kiinteistöbusnekselle on rajat tulleet vastaan ja kauppakeskuksiakin on Suomessa  ainakin puolet liikaa. NYkyään Ritakallio voi kantaa  huolta esim. Kauppakeskus  Redin kankeasta alkutaipaleesta. Onhan Ritakallion johtama OP ryhmä eräs osakas ja näin rakennuttaja omalta osaltaan. 

Varmaan olis houkutteleva vaihtoehto eläkeyhtiöille ryhtyä rahastamaan tienkäytöstä, kun valtio on sadan vuoden aikana sijoittanut ja karttuttanut kansallisvarallisuutta ehkä sadoilla miljardeilla tieverkkoon ja sen ylläpitoon. Ehkä tilastokeskus osaisi antaa lukemia mummonmarkoissa  tai euroissa  tai molemmissa.

Suomi on nykyään ainakin velkarikas maa ja valtio.

Velkaantuminen on maailmanlaajuinen ilmiö joka kasvaa  ja paisuu.

Suomellakin on ollut varaa maksaa  miljardeja euroja EU:n nettojäsenmaksuja , vaikka osa kansasta on leipäjonoissa ja ulosottovelallisten ja maksuhäiriöisten määrät vaan kasvavat.

Ratkaisuksia tarjotaan veronkorotuksia....

Hölmöläiset jatkoivat sillä tavoin peittoa ja kantoivat sitten säkillä lisää valoa tupahansa. Kaikkihan me tuon kansakoulun lukukirjan tarinan  muistaamme?

Olisko aika  ja syytäkin seuraavan hallituksen aloittaa  neuvottelut Suomen Eu jäsenmaksun alentamisesta?

Matti Vanhanen piti jäsenmaksun nousua torjuntavoittona, voisiko alentaminen alla nyt jollain muulla nimellä?

Karl Marx kirjoitti aikoinaan menestyksellisen kirjansa Das Capital, Pääoma

Hänen mukaansa pääoma jakautuu alkuperäiseen pääomaan ja pääoman lisäykseen.

Kansalaiset voivat tänään kysellä vaaliuurnilla , mitä lisäarvoa on syntynyt miljardien nettomaksuista EU:lle ja missä  se näkyy? Vai onko aika ja rahat menneet tarpeettoman A  4 paperisaasteen tuottamiseen ja miljooniin turhiin lentokilometreihin.?

On muutosten aika!

Pikku FIKSIT!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat